Sunday, November 27, 2016

YARTAH QALBY ♥ LULUH HATIKU



بسم الله الرحمان الرحيم
الحمد لله رب العالمين حمداً يوافى نعمه ويكافئ مزيده



اللهم صل على سيدنا محمد طب القلوب ودوائها
وعافية الأبدان وشفائها ونور الأبصار وضيائها
وعلى آله وصحبه وسلم

- Selawat Syifa` / Thibbul Qulub


اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت خلقتني وأنا عبدك
وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
- Sayyidul Istighfar



الســــلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته





"Luluh hatiku ini apabila mengenang Sayyidatina Fatimah RadhiALLAHu 'Anha wa Ardhaha, Puteri Nabi Musthafa ﷺ yang cahayanya menerangi kami. Sangat mendalam pengetahuan tentang RabbNYA. Dialah kebanggaan kami, dialah penerang jalan yang berkabut dan 'ilmunya kemuncak tinggi.


Cintanya kepada 'ilmu senantiasa tinggi dan bergelora. Siang dan malamnya senantiasa dipenuhi dengan berpuasa dan 'ibadah. Segala Perintah yang Diturunkan ALLAH ﷻ, senantiasa dia mendirikannya. Dibawah tarbiyah RasuluLlah ﷺ dia dibesarkan dengan semangat yang tinggi.


Senantiasa sibuk dengan ALLAH ﷻ sehingga mencapai kecintaan yang tinggi terhadapNYA. Sungguh mendalam pengetahuanmu kerana ALLAH, terhadap ALLAH dan hanya untuk ALLAH jualah yang engkau tujukan.


Dia cahaya hatiku dan dia sangat bernilai bagiku dan dia juga sangat menyayangi kami, sungguh sifat penyayangnya amat tinggi dan tidak pernah dia melupakan kami.


Baginya jiwa yang kental kerana dia adalah sebahagian dari diri Ayahandanya (RasuluLlah ﷺ), seakan dialah pelindung kami dan kami bernazar untuk senantiasa membawa dan mengikut manhajnya.


Pertolongan ALLAH ﷻ senantiasa cepat mendatanginya dan kepada mereka yang mengikut JalanNYA, kerana didalam shaf kami ada Sayyidatina Fatimah RadhiALLAHu 'Anha wa Ardhaha dan bersama kami Ayahanda Sayyidatina Fatimah (RasuluLlah ﷺ).


Kekuatan akal dan 'ilmu mereka tidak dapat di sanggah oleh musuh dan yang jahil. Binasalah orang yang suka mencari helah dan orang yang zalim.


Wahai Tuhan, Tolonglah kami, Jauhkanlah kami dari api neraka. Berikanlah kami kesihatan yang sempurna, cukup dan berkekalan.


Ringankanlah sakaratul maut kami, Akhirilah kami dengan husnul khatimah, dengan berkah RasuluLlah ﷺ yang Dikurnia wibawa yang agung, dan berkah ahli Kisa' serta seluruh keturunan Ibunda kami Sayyidatina Fatimah.


Keatas mereka, ya Tuhan kami, SelawatMU yang berkekalan, serta ahli Keluarga dan Sahabat (RasuluLlah ﷺ) yang mempunyai kesungguhan dalam niat, serta orang yang mengikut jalan mereka, tergolonglah mereka dari golongan yang beruntung."

_______


Qasidah karangan: al-Musnid al-'Allamah al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz bin BSA, hafizahuLlah wa ra'ah wa nafa'anALLAHu bihi wa 'ulumihi fiddarain. ALLAHumma amiin.


AlhamduliLlah, syukran jazilan kepada pemilik asal bagi setiap foto dan penerjemah qasidah yang penuh berkah ini. JazakumuLlah khairal jaza' fiddarain. BarakALLAHu fikum. Fi amaniLlah.




اللهم صل على سيدنا محمد
وأنزله المنزل المقرب منك يوم القيامة
اللهم صل على روح سيدنا محمد في الأرواح
وعلى جسده في الأجساد وعلى قبره في القبور


جزى الله عنا سيدنا محمداً
صلى الله عليه وآله وسلم ما هو أهله
بارك الله فيكم وجزاكم الله خير الجزاء
الله تعالى أعلم بالصواب والحمد لله رب العالمين

0 Ulasan:

Related Posts with Thumbnails