Monday, July 27, 2009

Uηтυk Чαηg Diciηтαi ♥ Sєтєlαh ALLAH & RASUL



بسم الله الرحمان الرحيم
الحمد لله رب العالمين حمداً يوافى نعمه ويكافئ مزيده



اللهم صل على سيدنا محمد طب القلوب ودوائها
وعافية الأبدان وشفائها ونور الأبصار وضيائها
وعلى آله وصحبه وسلم

- Selawat Syifa` / Thibbul Qulub




"Segala Puji bagi ALLAH, yang telah Memerintahkan kami untuk berterima kasih kepada kedua Ayah Bunda dan berbuat baik kepada mereka, Mendorong kami untuk berbakti kepada mereka dan melakukan kebajikan kepada mereka, Menyuruh kami untuk merendahkan diri kepada mereka dengan kasih sayang sebagai pengagungan dan penghormatan terhadap kedua nya, dan Memesankan kepada kami untuk menyayangi kedua nya sebagaimana mereka telah menyayangi kami sewaktu kecil.


Wahai ALLAH, Rahmatilah kedua Ayah Bunda kami, wahai ALLAH, Rahmatilah kedua Ayah Bunda kami, wahai ALLAH, Rahmatilah kedua Ayah Bunda kami, Ampunilah mereka, Sayangilah mereka. Redhailah mereka dengan Keredhaan yang dengan nya Engkau Memberikan Keredhaan dan Ampunan kepada mereka, Menempatkan mereka pada negeri KemuliaanMU dan KeamananMU, dan Limpahkanlah kepada mereka KebaikanMU.


Wahai ALLAH, Ampunilah mereka dengan Ampunan yang menyeluruh, yang Engkau Hapuskan dengan nya kesalahan-kesalahan mereka yang telah lalu dan perbuatan-perbuatan buruk mereka yang terus dilakukan. Rahmatilah mereka dengan Rahmat, yang dengan nya Engkau Sinari tempat berbaring mereka di kubur-kubur mereka, dan Engkau Amankan mereka pada hari ketakutan ketika mereka Dibangkitkan.


Wahai ALLAH, Kasihanilah mereka atas kelemahan-kelemahan mereka sebagaimana mereka mengasihani kami atas kelemahan kami, tetaplah Engkau Mengasihi mereka ketika mereka terputus dariMU sebagaimana mereka tetap mengasihi kami ketika kami dalam keadaan terputus dari mereka, dan Lembutlah terhadap mereka sebagaimana mereka lembut kepada kami ketika kami masih kecil.


Wahai ALLAH, Peliharalah bagi mereka kecintaan itu, yang Engkau Tanamkan pada hati-hati mereka, kasih sayang yang Engkau Penuhi dengan nya dada-dada mereka, dan kelembutan yang Engkau Sibukkan dengan nya anggota tubuh mereka. Berilah balasan kepada mereka atas perjuangan mereka mengasuh kami. Janganlah Engkau Sia-siakan kesungguhan mereka dalam merawat kami, dan Berilah ganjaran atas usaha yang mereka lakukan pada diri kami dan pemeliharaan yang mereka jalankan terhadap kami dengan ganjaran terbaik, yang telah Engkau Berikan kepada mereka yang berusaha dan melakukan perbaikan serta mereka yang memelihara dan memberikan nasihat.


Wahai ALLAH, Berilah Kebaikan kepada mereka berkali lipat dari kebaikan yang mereka berikan kepada kami, dan Pandanglah mereka dengan Pandangan Kasih Sayang sebagaimana mereka memandang kami.


Wahai ALLAH, Berilah kepada mereka Balasan yang baik atas apa yang telah mereka sia-siakan dalam hal kewajiban terhadapMU kerna kesibukkan mereka dalam mendidik kami, Ampunilah mereka atas kekurangan mereka dalam mengabdi kepadaMU kerna mereka mendahulukan kami dalam melayani kami, Ampunilah mereka atas perbuatan-perbuatan syubhat yang mereka lakukan disebabkan mereka melakukan usaha untuk kami, Janganlah Engkau Balas mereka atas dorongan nafsu mereka kerna hati mereka dikuasai perasaan cinta kepada kami, Janganlah Engkau Tanggungkan pada mereka ketidakadilan-ketidakadilan yang mereka lakukan, dan Berilah kelembutan kepada mereka dengan kelembutan yang lebih dari kelembutan mereka terhadap kami ketika mereka masih hidup.


Wahai ALLAH, apa yang Engkau Berikan Petunjuk kepada kami berupa ketaatan, apa yang Engkau Mudahkan bagi kami berupa kebaikan, dan apa yang Engkau Berikan Taufiq kepada kami berupa pendekatan diri kepadaMU, kami mohon kepadaMU agar Engkau Memberikan bahagian pula dari hal-hal itu kepada mereka. Sedangkan keburukan-keburukan yang kami lakukan dan kesalahan-kesalahan yang kami perbuat, janganlah Engkau Ikutkan mereka dengan kami dan janganlah Engkau Jadikan dosa atas mereka kerna dosa-dosa kami.


Wahai ALLAH, sebagaimana Engkau telah Mengembirakan mereka dengan kami dalam kehidupan ini, Bahagiakanlah pula mereka dengan kami setelah mati.


Wahai ALLAH, Janganlah Engkau Sampaikan kepada mereka berita-berita tentang kami yang mengecewakan mereka, janganlah Engkau Tanggungkan atas mereka dosa-dosa kami yang memberatkan mereka, dan janganlah Engkau Hinakan mereka dengan kami di hadapan tentara kematian dengan hal-hal yang membawa aib yang kami lakukan dan kemungkaran-kemungkaran yang kami kerjakan. Bahagiakanlah mereka dengan amal-amal kami di tempat bertemu nya para arwah ketika orang-orang yang baik berbahagia dengan anak-anak mereka yang baik, dan janganlah Engkau Tempatkan mereka dengan sebab kami di tempat terbuka nya aib kerna perbuatan buruk yang kami lakukan.


Wahai ALLAH, Sucikanlah bacaan al-Quran yang kami baca, Terimalah solat yang kami tunaikan, Redhailah perbuatan baik yang kami kerjakan, dan Tumbuhkanlah harta yang kami sedekahkan.


Wahai ALLAH, kami memohon kepadaMU agar Engkau Menjadikan bahagian mereka dari hal itu lebih besar dari bahagian kami, bahagian yang mereka terima dari kami lebih banyak dibandingkan bahagian kami, bahagian mereka dari pahala nya lebih melimpah dibandingkan bahagian kami. Kerna, sesungguh nya Engkau telah Memesankan kepada kami untuk berbakti kepada mereka dan Menyuruh kami untuk berterima kasih kepada mereka. Engkaulah yang paling Berhak untuk Menerima bakti dari orang-orang yang berbakti, dan yang paling Berhak untuk Dihubungi (dalam segala hal) oleh orang-orang yang Diperintahkan.


Wahai ALLAH, Jadikanlah bagi mereka penyejuk mata pada hari bangkit nya para saksi, Perdengarkanlah kepada mereka panggilan yang terbaik pada hari orang-orang saling berpisah, dan jadikanlah mereka Ayah Bunda yang paling lekat dengan anak-anak nya sehinggan Engkau Mengumpulkan kami dan mereka serta kaum Muslimin semua nya di negeri KemuliaanMU, tempat RahmatMU, dan tempat para KekasihMU beserta orang-orang yang telah Engkau Beri Ni`mat dari para Nabi, Shiddiqin, Syuhada` dan Shalihin. Mereka itulah sahabat-sahabat terbaik. Itulah Keutamaan dari ALLAH, dan cukuplah bahwa ALLAH Maha Mengetahui." - Doa Birrul Walidain dari kitab "Rangkaian Doa Ramadhan - Amalan Meraih Rahmat & Ampunan". Sila rujuk disini untuk versi video, bimbingan dari Habibana Dr. Ahmad ibn `AbduLlah al-Kaff حفظه الله تعالى



اللهم صل على سيدنا محمد
وأنزله المنزل المقرب منك يوم القيامة
اللهم صل على روح سيدنا محمد في الأرواح
وعلى جسده في الأجساد وعلى قبره في القبور


اللهم اغفر لي ولوالدي وللمسلمين والمسلمات
والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
اللهم أعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
برحمتك يا أرحم الراحمين


ربنا تقبل دعاءنا إنك أنت السميع العليم
وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم
دعواهم فيها سبحانك اللهم وتحيتهم فيها سلام
وآخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين

4 Ulasan:

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. mohon copy entri ini ye ukhty..

BismiLlah wal HamduliLlah wa laa haula wa laa quwwata illaa biLlahil `aliyil `Adzhim...
Sholatu was-Salamu `ala RasuliLlah wa `ala Alihi wa Shohbihi waman walah...
As-Salamu`alaikum wa RahmatuLlahi wa Barakatuh ya Habibati....


Masya`ALLAH wal HamduliLlah kerna sesungguh nya, yang indah dan baik itu datang dari ALLAH Jalla wa `Ala. Tafadhdholi ya Habibati, syukran jazilan diatas kesudian anti menziarahi pondok hamba yang serba kerdil ini, semoga bertambah barakah nya dengan ziarah anti. Amiin Ya ALLAH, Ya Rabb, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Hayyu, Ya Qayyum, Ya Dzal Jalali wal Ikram...

BarakALLAHu fiki wa jazakiLlahu khairal jaza`...
Fi amaniLlah wALLAHu a`lam bisawab.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......saya cukup terpesona dengan blog ukthi.....sejuk dan hening terasa seperti dihulur segelas minuman tatkala berjalan jauh dalam kehausan...dan maaf ya, saya telah banyak menggunakan entri ukthi untuk majlis-majlis usrah yang saya adakan, mohon izin ya...

BismiLlah wal HamduliLlah wa laa haula wa laa quwwata illaa biLlahil `aliyil `Adzhim...
Sholatu was-Salamu `ala RasuliLlah wa `ala Alihi wa Shohbihi waman walah...
As-Salamu`alaikum wa RahmatuLlahi wa Barakatuh ya Habibati....


Masya`ALLAH wal HamduliLlah kerna sesungguh nya, tiada apa yang ada pada diri kita melainkan apa yang telah ALLAH Jalla wa `Ala Kurniakan kepada kita, DIAlah yang Masih Kaya lagi Maha Pemberi, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan Salam semoga senantiasa tercurah keatas Junjungan Mulia Sayyidina Muhammad ibn `AbdiLlah ShalALLAHu`alaihiwasalam, ahli Keluarga Baginda yang Suci, para Sahabat Baginda yang Mulia serta sesiapa sahja yang mengikuti Baginda dengan ikhlas hingga ke hari kiamat, kerna tanpa berkat dari mereka, kita tidak akan mengecapi ni`mat yang paling agung pada diri kita zahir dan batin, dunia dan akhirat, iaitu ni`mat Iman dan Islam.

Tafadhdholi ya Habibati, syukran jazilan diatas kesudian anti menziarahi pondok hamba yang serba kerdil ini, semoga bertambah barakah nya dengan ziarah anti. Amiin Ya ALLAH, Ya Rabb, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Hayyu, Ya Qayyum, Ya Dzal Jalali wal Ikram. Semoga ALLAH Jalla wa `Ala Mencurahkan RahmatNYA kepada Sayyidina Muhammad ShalALLAHu`alaihiwasalam sebanyak ingatan orang yang ingat kepadaNYA dan sebanyak kelalaian orang yang lalai kepadaNYA.

BarakALLAHu fiki wa jazakiLlahu khairal jaza`...
Fi amaniLlah wALLAHu a`lam bisawab.

Related Posts with Thumbnails